کد خبر: ۲۴۰۹۱
|
۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

حلقه مفقوده جویشگر‌های ایرانی چیست؟| علت اهمیت موتور‌های جستجو

با وجود اینکه از نظر دانش فنی و سرویس‌ها، جستجوگر‌های ملی در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داریم، اما در زمینه تجاری‌سازی و معرفی این سرویس‌ها اقدامات خوبی تاکنون از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

 

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» جویشگر و موتور‌های جستجو یکی از مباحث کلیدی است می‌توان گفت موتور جستجو یا جویشگر ابزاری است که اطلاعات مورد نیاز را از پایگاه داده‌ها و سایت‌های مختلف بر اساس الگوریتم استخراج و در معرض نمایش قرار می‌دهد.

امروزه با توجه به رشد سرعت انتشار انواع داده و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور جستجو افزایش‌یافته است. پس خیلی مهم است که این موتور‌ها دارای الگوریتم درستی باشد تا بتوان اطلاعات موردنیاز کاربران را دقیق و به درستی نمایش داد.

اکثر موتور‌های جستجو، اطلاعات خود را به شکل‌های مختلفی نمایش می‌دهند که هرکدام الگوریتم‌ها و تکنیک‌های مخصوص به خود را نمایش می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به گوگل اشاره کرد. گوگل به‌غیراز نمایش لینک سایت‌ها، دارای یک صفحه‌نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) است که هرکدام برای اینکه سایتی در صفحه اول آن‌ها نمایش داده شود، تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد.

امروزه موتور‌های جستجو را می‌توان پایه و ستون توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی صنعت آی‌تی در همه کشور‌ها به‌حساب آورد. با آنکه کاربران موتور‌های جستجو را بیشتر با جستجوی وب می‌شناسند، اما موتور‌های جستجو اهداف و کاربرد‌های بسیار گسترده‌تری دارند که جستجوی وب تنها یکی از آن‌ها است.

در همین راستا موتور‌های جستجو داخلی زیادی در چند سال گذشته ایجاد شده‌اند و از مهم‌ترین ویژگی‌های موتور‌های جست‌وجوگر ایرانی علاوه بر سرچ قدرتمند و گسترده، می‌توان به قابلیت‌های بهینه و بومی آن‌ها اشاره کرد که دیگر کار‌های روزانه کاربران را تسریع می‌بخشند؛ اما در این میان نکته‌ای که حائز اهمیت است متاسفانه هنوز در این عرصه با ضعف‌هایی مواجه هستیم.‌

می‌توان به موتور جستجوی سلام، پارسی جو، جس جو اشاره کرد. سلام یکی از بهترین و قدرتمندترین موتور‌های جست‌و‌جوی ایرانی است که با هوش مصنوعی کارآمد خود، عبارت مورد جست‌وجو را در بزرگ‌ترین موتور‌های جست‌وجوی جهان سرچ می‌کند و در کمترین زمان، نتایج آن را ارائه می‌دهد. همچنین پارسی‌جو آنقدر امکانات و ویژگی‌های متنوع دارد که آن را به سایتی بیش از یک موتور جست‌و‌جو تبدلی کرده است. تمامی نیاز‌های روزانه کاربران توسط پارسی‌جو برطرف می‌شود، این کار با سرویس‌ها و بخش‌های مختلف این سایت در صفحه نخست آن صورت می‌گیرد.

در کشورمان هم‌اکنون دو موتور جستجوگر بومی با نام‌های پارسی‌جو و یوز در حال فعالیت هستند که از نظر فنی در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارند، اما همچنان نتوانسته‌اند در میان تعداد کثیری از کاربران ایرانی پذیرفته شوند.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ با وجود اینکه از نظر دانش فنی و سرویس‌ها، جستجوگر‌های ملی و به ویژه پارسی‌جو در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داریم، اما در زمینه تجاری‌سازی و معرفی این سرویس‌ها اقدامات خوبی تاکنون از سوی مسئولان صورت نگرفته است. دقیقا همانند وضعیتی که برای بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی اتفاق می‌افتد. شاید از نظر فنی و کیفیت، سرویس‌ها و خدمات بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که معمولا توسط نخبگان این مرز و بوم اداره می‌شود، قابل رقابت با بهترین‌های دنیا باشد اما از نظر نحوه ارایه، خدمات، بازاریابی و... وضعیت آنچنان امیدوارکنند نیست.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی